تبلیغات
یک معمار

یک معمار
اینجا یک معمار می نویسد...



سبک معماری:  معماری نئوکلاسیک
منبع الهام:  عصر کلاسیک
لغات کلیدی:
-  کمال
-  جاودانگی
-  نظم
-  تناسب
-  همگونی
-  خرد و منطق
-  ریاضی و هندسه
-  هنر والا
ساختمان شاخص:  مجموعه کنار رودخانه ریچموند


فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی وکالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است. معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده و معماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است.

نئوكلاسیسم واژه‌ای است كه اصولاً به جنبشی‌ای در تزیئنات، هنرهای بصری، ادبیات، تئاتر و موسیقی و معماری اطلاق می‌شود كه بازگشت و تصویری از هنر و فرهنگی غربی كلاسیك (اغلب مربوط به یونان و رم باستان) را دارا می‌باشد. این جنبش‌ها اغلب در طول میانه قرن 18 تا اواخر قرن 19 به وقوع پیوسته‌اند.

چیزی كه نئوكلاسیك بیش از همه به طور اصولی به آن مربوط است بدنه یك اثر است كه از اصل منطق و قانون پیروی می‌كند.

در واقع كلاسیك بیان منطق و قانون می‌باشد. بطور كلی نئوكلاسیك هنری از ایده‌آل‌گرایی است و در آن هنرمند كسی است كه به طور كامل و جامع به قوانین آگاه باشد و البته این بدان معنی نیست كه قوانین را بی‌روح و بی‌زندگی دائم تكرار كند بلكه آنها را با سنت آمیخته و در هر كار از نو بیان كند.

کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل اخیر مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود، به تدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد، خصوصا بعد از نمایشگاهی در لندن به نام نابودی خانه های حومه شهر در سال 1975، مجددا به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد.

نوگرایی محض، ابزارگرایی، بدیهه‌گویی و الهام‌گرایی از عناصر نئوكلاسیك نمی‌باشد. گفتار تازه‌گرایی و نوگرایی كه از شعارات مدرن بوده در تضاد با نئوكلاسیك قرار دارد و نئوكلاسیك اصلاً در جستجوی خلق دوباره فرم‌ها نمی‌باشد بلكه بیانگر كنترل كامل و بی‌نقص و در واقع در جستجوی كمال است (هدف كلاسیك پیشین)

نئوكلاسیك و چرخه‌ای كه طی نموده است بیانگر سنت جاری است كه بطور آگاهانه راز شیوه كلاسیك بوده و آن را چون كمال مطلوب می‌پیماید.

از آغاز كلاسیك تا به امروز چرخة نئوكلاسیك و دوباره بازگو شدن كلاسیك بیانگر آن است كه كلاسیك چون كمالی بوده كه در بعضی زمانها نبودن آن باعث ایجاد خلاء گشته و برخی را بر آن واداشته كه دوباره به آن رجوع كنند.

معماران نئو کلاسیک همچون معماران پست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد. معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظرآنها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود. لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی و همچنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند. منتها این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست، بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمان های آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانی به صورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود. لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات، رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند.

neo.jpg

مجموعه کنار رودخانه ریچموند

ولی معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی (یکی از مهم ترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک) معتقدند که " نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند " پس تغییر دادن آنها صحیح نیست و هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود. آنها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند. از نظر معماران نئوکلاسیک، سبک پست مدرن یک مد است زیرا در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع، نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است.

همچنین حسن و حركت باعث گشت كه ایتالیایی‌های قرن 15 خط انگلیسی ایتالیك را كه یك دست‌خط رومی است بیافرینند و فرهنگ نئوبابلی باعث شد كه در پارك (ایران) مذهب زرتشت دوباره بازگشت یا بد و از دوران اوج خود دوران هخامنشی دوباره باز گردد.

اولین حركت نئوكلاسیكی در سال 1889 در آلمان توسط فردریش هاستر به طور متمایزی ایجاد گشت. در هنرهای بصری در اروپا، نئوكلاسیك بعد از سال 1765 میلادی آغاز گشت و در واقع جنبش نئوكلاسیك واكنشی در مقابل سبك‌های باروك و روكوكو بوجود آمد و در واقع آرزو و خواستی برای بازگشت به خلوص و سادگی هنرهای رم و هنرهای یونان باستان بود و در فراخ و وسعتی محدودتر بازگشتی به كلاسیسم انسانی.

در مقابل هنر روكوكو و باروك، نقاشی‌های نئوكلاسیك تهی و عاری از رنگهای ملون و گوناگون و گیج كننده بودند و به جای آن در آنها از رنگهای تیز و اصلی و از سیاه و روشن بهره گرفته می‌شد.

در سبك نئوكلاسیسم در فرانسه،‌از شخصی شاخص در این امر می‌توان ن ام برد. نقاشی با نان لوسیس دیوید كه در نقاشی‌هایش به بهره‌گیری از عناصر یونانی به ستایش انقلاب فرانسه می‌پرداخت  

هركدام از نئوكلاسیم گرایی‌ها از میان شیوه‌های كلاسیكی ممكن آن را انتخاب می‌سازد كه در شیوه خویش در دسترس‌تر باشد و دیگر عناصر كلاسیكی را در نظر نمی‌گیرد.

نئوكلاسیسم در ابتدا در انگلسان و فرانسه تاثیر‌گذار بوده و در واقع در میان نسلی از دانشجویان فرانسوی كه تحت‌تاثیر فرهنگ م و نوشته‌های وینفكل‌من (winchelmann) بودند ظهور یافت. خیلی زود این جنبش به سوند راه یافت. در ابتدا این تغییرات در فرمهای تزئیناتی اثر گذاشت مانند تزئینات داخلی خانه‌های اشرافی

معماران نئوکلاسیک، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمی دانند، چنانچه کوینلن تری گفته: "مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکرد داشته است." لذا معماران نئوکلاسیک، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده،برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند. منتها باید توجه داشت که در داخل این فرم های تاریخی، کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است.

NeoClassical  معماری نئوکلاسیک

اگر خواسته باشیم در یک جمله این سبک را تعریف کنیم، می توان گفت: ساختمان نئوکلاسیک، پوسته ای کلاسیک بر روی امکانات مدرن است. کوینلن تری سوال می کند که: "چرا مصالح قدیمی صدها سال عمر می کنند ولی مصالح جدید چنین نیست و یا چرا ساختمان های قدیمی دلپذیر هستند ولی ساختمانهای جدید این طور نمی باشند... ما در جامعه مصرفی زندگی می کنیم، از منابع زمین استفاده می کنیم و ضایعات را بر جای می گذاریم... شیوه های ساختمان های سنتی نه تنها از نظر زیست اقلیمی صحیح تر می باشند، برای این که مصالح طبیعی به جای مصالح مصنوعی استفاده می کنند، بلکه همچنین این مصالح با روح و روان انسان نیز سازگار تر است."

لئون کریر، معمار اهل لوکزامبورگ، از دیگر معماران مهم این سبک است. به گفته وی "نئوکلاسیک گزینه ای در مقابل مدرنیسم نیست، بلکه در تضاد با مدرنیسم و درمقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند." او روش ها و مصالحی که نماد مدرنیسم است مانند استاندارد کردن، پیش ساختگی، فولاد، بتن و شیشه را به عنوان نشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می داند که هنوز سعی می کنند انحصاری باشد و هر آنچه که مطابق آن نیست حذف کنند.

راب کریر، برادر لئون، که او نیز ازمعماران سبک نئوکلاسیک محسوب می شود بر این نظر است که شهر های انسان مدار سنتی دراروپا در اثر دو واقعه در قرن بیستم، یعنی جنگ و مدرنیسم، از بین رفتند و جایآنها را شهرهای امروزین گرفتند که سنخیتی با انسان و خصوصیات روحی و فیزیکی او ندارند.

معماران این سبک، معماری کلاسیک را یک معماری لایزال بی زمان می دانند. اصولا این معماری همانند نظم، تناسبات، تقارن، هماهنگی و کمال که در زمان یونان باستان برای خانه خدایان طراحی شده بود اصولی جاودانه است. خدایان یونان باستان، خدایانی بودند انسان گون در حد نهایت زیبایی، کمال و جاودانگی. لذا خانه آنها نیز می بایست دارای همین خصوصیات می بود. بدین لحاظ معماری کلاسیک نیز می بایست یک معماری بدون نقص و ایراد باشد. معبد پارتنان (447- 438 ق. م) در آتن که می توان آن رانماد شاخص معماری کلاسیک تلقی کرد، معبدی است که تماما بر اساس اصول ریاضی و تناسبات هندسی طراحی و اجرا شده است. حجم ساده و جزئیات این بنا زیبا گونه ای طراحی و اجرا شده که حتی خطای چشم انسان نیز در آن اصلاح شده است. معبد پارتنون ساختمانی به نظر می آید که تمام خطوط افقی ان کاملا موازی و کلیه ستون ها کاملا عمودی، فاصله بین آنها دقیقا به یک میزان، قطر آنها به یک اندازه و عمق شیارهای روی ستون های دور یک بنا از پایین تا بالا یکسان است. باید توجه داشت که در معبد پارتنان یک خط مستقیم وجود ندارد و تمامی نکاتی که ذکر شد و رسیدن به این حد از کمال، تنها با تنظیم و تصحیح دقیق هندسی ممکن بوده است.

به لحاظ موارد اشاره شده در فوق، شاهد بوده ایم که در غرب همواره مکتب ها و سبک های مختلف فکری و هنری ظهور کرده و پس از چندی مطرود و به حاشیه رانده شده، ولی معماری کلاسیک حضوری شاخص و پیوسته در کلیه دوران ها داشته است.

خانه خدایان و یا به عبارتی، معابد یونانیان باستان منبع الهام بسیاری از ساختمانهای مهم در طی دوهزار و پانصد سال گذشته در غرب بوده است. معابد، کاخ ها و بناهای حکومتی روم باستان، کلیساهای عظیم قرون وسطا در عصر اقتدار مسیحیت، کاخ ها، ساختمان های مدنی و کلیساها در زمان رجعت به کلاسیسیسم در دره رنسانس، کاخ ها و کلیساها در عهد اشرافیت باروک، کاخ ها، پارلمان ها و کلیساها در عصر روشنگری و بعد از آن، آسمانخراش های سر به فلک کشیده اوائل قرن بیستم و ساختمانهای حکومتی در عصر فاشیسم، نازیسم و استالینیسم در بین دو جنگ جهانی، همواره از معماری کلاسیک الهام گرفته اند.

بدون شک این معماری به صورت الگویی بدون نقص در تمامی اعصار برای بینش ها وتفکرات کاملا متفاوت، از دموکراسی گرفته تا فاشیسم و سوسیالیسم، مورد توجه بوده واز آن تقلید شده است.

ساختمان های ساخته شده به این سبک نیز کاملا متنوع بوده است. از این معابد بت پرستان تا کلیسای عظیم، قصرهای باشکوه، پارلمان ها ونهادهای حکومتی، بانک ها، بیمارستانها، پاساژها، موزه ها، ترمینال های مختلف به این سبک ساخته شده است.

یکی از پروژه های جالب توجه و موفق به سبک نئوکلاسیک، مجموعه مسکونی رودخانه ریچموند در کنار رودخانه تایمز 87-1985 (Richmond Riverside Complex) است. این مجتمع مسکونی در لندن توسط کوینلن تری طراحی شده و شامل ادارات، مغازه ها و رستوران های متعدد است. این مجتمع نه تنها لوکس و زیبا است و مورد توجه بازدیدکنندگان واهالی لندن قرار گرفته، بلکه در بازار رقابت معاملات املاک، توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده و ساختمان ها به نظر می آید که متعلق به قرن 18 باشد، ولی تمام امکانات و ضروریات مدرن در آن در نظر گرفته شده است.

از دیگر معماران صاحب نام این سبک می توان از دیمیتری پاپاداکیس، آلن گرینبرگ،رابرت آدام، کلاف ویلیامز الیس و رابرت استرن نام برد. 

در اینجا باید متذکر شد که گرایشی آشکار به سمت معماری نئو کلاسیک و سنت گرایی در بین معماران پست مدرن دیده می شود. معمارانی از گروه اخیر همچون رابرت استرن و دوبرادر، رابرت ولئون کریر،ساختمان هایی به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده اند. همچنین کارهای معمارانی همچون آلدوراسی و حتی رابرت ونچوری هم اکنون در مجاور طرح های معماران نئو کلاسیک به نمایش گذاشته می شود. جالب توجه آن که فیلیپ جانسون - معمار مدرنیست و سپس پست مدرنیست معروف - نیز خانه تئاتر جدید (84- 1981) در شهر کیلولند در آمریکا را به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده است. می توان گفت که در حال حاضر، نظر معماران پست مدرن به اصول پایدارتر و جاودانه تر گذشته و تاریخ جلب شده است.

                                                


آرامگاه پانتئون پاریس  یک اثر معماری ماندگار به سبک نئوکلاسیک است که در پاریس پنجم در قلب منطقه کارتیه لاتن قرار دارد



neo.jpg

مجموعه کنار رودخانه ریچموند

           منظره زیبای بندر اصلی جزیره سیمی ‌و معماری نئوکلاسیک آن. جزیره سیمی ‌جزو مجمع الجزایر دودکانس است


طبقه بندی: سبک های معماری، معماری غرب،
[ سه شنبه 1392/08/14 ] [ 06:35 ب.ظ ] [ سید بهنام فتحی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
یک معمار خوب معماری است که از آجرهایی که به سمتش پرت می کنند دیواری برای خود بسازد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ایمیل بهنام: 1memar.fathi@gmail.com
ایمیل منوچهر: manuchehr.memar@gmail.com

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
تماس با ما

وب هكس

وب هكس

داغ کن - کلوب دات کام